maanantai 2. maaliskuuta 2009




Lapsen 10 käskyä vanhemmilleen


1. käsky
Minä olen vasta lapsi. Sinun kauttasi olen olemassa.
Älä hylkää minua, sillä minulla ei ole muita vanhempia.

2. käsky
Älä turhaan moiti minua, sillä mitä enemmän minua moitit, sitä vähemmän sanasi minulle merkitsevät

3. käsky
Muista pyhittää aikaa myös minulle, sillä miten käytät aikaasi, niin jaat sydämesi. Jos sinä et minua rakasta, minusta ei koskaan tule kunnon ihmistä.

4. käsky
Kunnioita minua, jotta myös minä oppisin kunnioittamaan elämää sekä itsessäni, että muissa
olennoissa.

5. käsky
Älä tapa tunteitani, ajatuksiani ja yrityksiäni vähättelemällä, välinpitämättömyydellä, pilkkaamalla tai uhkailemalla. Sinusta pieneltä näyttävät asiat saattavat olla minulle suuria — etkä sinäkään osannut pienenä kaikkea.

6. käsky
Älä tee aviorikosta, sillä minä kärsin siitä, joka tapauksessa, eniten.

7. käsky
Älä varasta elämääni asettamalla kannettavakseni sinun täyttämättömiä toiveitasi, kaunojasi tai
harhojasi. Minun on tehtävä omat erehdykseni.

8. käsky
Älä anna väärää todistusta todellisuudesta tyrkyttämällä omaa katsomustasi, sillä minun tulee saada uskoa, vaikka sinä et uskoisi ja toivoa, vaikka sinä et toivoisi. Varsin pian tulen huomaamaan, että sinä
et ole kaikkitietävä, eikä sinun arvoasi vähennä, jos olet antanut minulle mahdollisuuden.

9. käsky
Älä himoitse asioita, jotka eivät ole sen arvoisia, sillä halusi ei voi olla vaikuttamatta minun elämääni.

10. käsky
Älä anna minulle kaikkea mitä haluan, sillä
— vapaamielisyytesi on usein välinpitämättömyyttä
— anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa
— suvaitsevaisuutesi ihanteiden sortumisesta syntynyttä voimattomuutta
— taipuvaisuutesi tyhmää mielipiteettömyyttä sekä
— joustavuutesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti